söndag, mars 15, 2009

Söndagkväll

Och känner mig som vanligt inte speciellt utvilad efter helgen, vilket är skumt med tanke på att jobbet inte har varit närvarande.
Men fråga damen som vaknar kl 05 varje morgon =/
Håller på att experimentera fram en ny dygnsrytm som håller i längden för henne.
Svårt.
Dagisstarten kommer uppenbarligen inte att passera smärtfritt förbi, även på hemmaplanen.
Dessutom har hon fått för sig att jag försvinner från jordens yta om jag lämnar rummet.
Och det duger absolut inte med pappa.
Suck.
Men jag kommer antagligen att få ångest och gråta floder den dagen det är tvärtom...

Att få ihop vardagen kommer förresten att bli svårt, har Janne bestämt sig för.
Så svårt så att han har tillbringat hela helgen med att skriva ett dataprogram för en ny almanacka, som inte bara ska vara datoriserad, utan kunna göra alla möjliga och omöjliga skumma uppdateringar och ha finesser som man inte ens trodde att man behövde.
Vad är det för fel på outlook??????
givetvis en hel hög, eftersom man behöver en egen design....
Det ska bli intressant att se resultatet.
Påminner mig härmed ett gäng mer eller mindre katastrofala försök att datorisera vårt liv som denne underbare man, som nu råkar vara min make, tidigare har företagit sig:

Idé:
Frysen är ett mysterium. Man lägger in saker där och så försvinner dom bara, för att återkomma, för gamla att äta upp, nåt år senare. Alltså skapar man ett excel dokument där man varje gång man lägger in nåt eller tar ut nåt ur frysen, uppdaterar dokumentet enligt vissa givna principer.
Användningsresultat:
Orka!?!?!?!?! Not!!!!!!!!!

Idé:
Himla schysst det vore att kunna ha ordning på ekonomin egentligen. Alltså borde man kunna samla sina kvitton på annat sätt än i kakburken. Alltså skapar man ett exceldokument, där man skriver in varje kvitto enligt vissa givna parametrar, och som senare genererar skillnaden mellan debet och kredit, och märker även kvittot (ifall man måste lämna tillbaka nåt...), och lägger in det i en särskild pärm sen.
Användningsresultat:
Himla bra så länge det fungerade....Just nu finns två konsumkassar (nä inte riktigt, men typ...) fulla med kvitton, som är oinskrivna i dokumentet, och som under inga omständigheter får lagras i pärmen innan de är inskriva i excel! Basta!!! Suck...

Idé:
Suck, vad jobbigt det är att komma ihåg alla lösenord till allting!!! Alltså skriver vi ett program där man kan lösenordsskydda sina lösenord =) så att man kan glömma bort dom i lugn och ro, och sen bara gå in i programmet då man ska ha lösenordet! Skitsmart.
Användningsresultat:
Hur ofta har man datorn med sig då man står i kassan på ok och precis har tankat och har glömt koden till ok-kortet?????? Och om man mot förmodan hade datorn med sig, hur ofta har man tid att fippla fram ett lösenordsskyddat lösenordsprogram??????? Och vad händer om man glömmer bort lösenordet till det lösenordsskyddade lösenordsprogrammet....?

Ja, det vara bara ett litet axplock.
Kolla upp om ni gifter er med excel-mannen innan det är för sent ;-)

Jag behöver kaffe.

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Excelmannen och kaffefrun -- ja, det verkar vara toppenidéer alltihop!
Jag var på outlookkurs för inte så länge sen i Sundsvall och insåg att jag använder outlook en liten pyttebråkdel av vad det programmet klarar av, så när saker och ting lugnar ner sig lite, så ska banne mig detta program få visa sig på styva linan! Fanns oändligt mycket där att hämta! Suvve!
Men, vad vet jag -- kanske saknas nåt som din man har kommit på...

*kram*