onsdag, mars 04, 2009

Är det så??? Är det så??? Är det så???

Tillbringat dagen med Sverker live, och inte en enda gång fick jag höra ovanstående uttalas.
Det kanske bara är en myt att han säger så egentligen....?

Och varför gjorde jag det då?
Jo det var biskopskanditatutfrågning (Hänga-gubbe med det ordet, va!?!!?!?! coolt!!!) uppe på det södra av våra berg här i närheten, och naturligtvis måste man ju gå dit och se potentialen i en kommande högsta chef.
Fem stycken var dom, tre inomstiftare och två utifrån, och till min glädje blev jag positivt överraskad över tre av kandidaterna, vilket gör mig hoppfull, eftersom det då är 60% chans att jag blir nöjd med valet =)

Eller nåt åt det hållet. När man inte själv får rösta får man hålla tillgodo med det lilla =)

Min favorit är en kvinna som heter Tuulikki Koivonen Bylund, som nu är domprost i Uppsala. Jag vet ingenting om henne sen tidigare, men hon var inte alls var så mumin-inspirerad som man skulle kunna tro av namnet. Däremot var hon precis det som vi skulle behöva i korridorerna på jobbet: lyssnande, rak och tydlig. Med samma tre ord beskrev hon själv sitt eget ledarskap, och hon var den enda av de fem som alla svarade på den frågan, som jag utan tvekan trodde på *garv* Jag vet inte vad det säger om de andra, men riktigt så illa kanske det inte var. Jag associerar till "Arga snickaren" på Kanal 5 (för övrigt går det programmet ikväll kl 20, ifall man vill dubbelkolla min liknelse) som i sitt intro till programmet säger "Jag är inte arg, jag är bara jävligt tydlig".
Precis så var det, och jag är extremt nöjd med det.
Jag hejar på henne.

Därför blev det ytterligare en dag i stillasittande, passivt, kontorslyssnande, och inte alls nån motion som min arma kropp är van vid. I allafall en liten liten promenad dagligen...

I morse gjorde också Ida dagis-debut. Vi var där i modiga 1,5 timme och lekte och kände oss för lite, och det verkar kul. Imorn är det faderns tur och vi får se hur han gillar avdelning och personal. Men de två första dagarna är väl piece of cake, när det bara är lek och kul, men sen när det blir annat så får vi väl se hur det går.

Men nu - tvättstugan!!!!

4 kommentarer:

Tjattrin sa...

Så hur känns det att vara arbetande igen?....du verkar iaf haft en bra dag, lite spännande är det ju att se vem som blir chef!!!
Åh så har ni haft dagisdags....en milstople som heter duga. Själv har jag ikväll lämnat den lille huliganen hos mormor och ser nu fram emot en god natts sömn....eller rättare sagt 4 nätters god sömn, åker på läger imorgon, HURRA!!!!

Britt-Marie sa...

Jo...här känns det tydligt åt andra hållet...vi kan inte ha en biskop som jobbar tills den är 70...om man säger så, så vet man inte riktigt vad man ger sig in på!
Idag blev det riktigt riktigt tydligt åt helt annat håll...
Och jag är en sån som alltid kör kompetens före kön!
Lyssnade in hela dagen och det fanns mycket att säga om deras svar...

Så av de fem, så återstår endast 1-2...

Anonym sa...

Det är ju nästan lite coolt att ni har möjlighet till att välja chef.. Det är nog inte alla som får den chansen här i livet ;-)

MVH sa...

Kommentar till kommentar:

Tjattrin: Ja visst är det tragiskt att man måste åka på läger för att få sova hela natten *garv*

Britt-Marie: Ja jag vet inte, vet nån av dom vad dom ger sig in på generellt????

Gasmasken: Synd bara att vi anställda inte får rösta =/ Det är bara präster och förtroendevalda som får det tyvärr. Men det hade varit coolt!!!