Just idag vet jag inte om jag är ironisk eller om jag verkligen menar det.
Som vanligt så swischar dagarna fram och jag hinner knappt reflektera över vad som händer under tiden.
Ännu värre kändes det när jag var i Birsta i fredags och insåg att julsakerna börjar plockas fram på hyllorna i div butiker.....
Men det är lite mysigt med jul ändå, och jag kommer min vana trogen att leva med julstämning från oktober till mitten av december, och sen står det mig upp i halsen ;-)
Lite före min tid där....
Nåväl, jag har redan en önskelista klar, och för alla som är intresserade av den så är det bara att höra av sig ;-)
Helgen har iallafall resulterat i en provsågning.
Jorå, ni läste rätt.
Det har äntligen provsågats med den nya sågen som fick min älskade mans ögon att lysa redan när info broschyren kom i lådan på semestern.
vi slog till, fraktade hem den till stugan, och efter två månaders monterande så står den iallafall där, och har under helgen provats.
Meningen är alltså att man ska kunna såga egna brädor och sånt av träd som man sågar ner från div tomtmark....
Som kvinnan i den här familjen, som visserligen är uppväxt med såna saker som älgjakt, vedklyvning, motorsågning, traktorer och andra manliga företelser (raljerar här friskt över genusperspektivet....), har min roll i det här beslutet att köpa en såg, varit av mer långsiktigt perspektiv. När min man helt enkelt såg framför sig detta när han köpte sågen....

...så såg jag mera...hm....ja på ett annat sätt kanske, till ex...

....eller kanske.....

...eller förståss allra helst....

Och det är liksom min motivering för mig själv, att jag har lyckats övertalas till detta, i mina ögon, helt galna inköp av nåt som jag verkligen endast kan hoppas, blir använt till sitt syfte, och inte stående i nån skrubb.
Som för övrigt måste vara en väldigt stor skrubb, eftersom eländet är 12 m långt i uppmonterat tillstånd.
Återkommer med rapport om hur det går.
3 kommentarer:
Well... 12 meter... Ett litet sågverk m.a.o. Min erfarenhet av den här sorterns investeringar är att det sällan är man själv som sliter på dem; "hörru jag tror att M & J har en rejäl såg som du säkert får låna" eller i den stilen. Själv frågade jag en exkollega (J) om att få låna en sån där ångmaskin som man tar bort gamla tapeter med, hon svarade: "Jag tror att M & hennes man har en. Jag ska fråga dem!".
En av min svärfars verkliga favoriter var en ohyggligt väl tilltagen snöslunga av märket Gilson. Inte var det enbart på deras garageuppfart som den tjänstgjorde, nähädå. Värstingvintrar kunde han stoltsera med att göra tjänst på hela gatan och tom. någon gång uppe på ett kommunalt tak!
Men ni kanske kan dra in en hacka på manicken? Eller byteshandel älgkött, hembakt, syltat, osv mot 20 minuter kapning?
även denna tanke har slagit mig, men inte J, han är lite mer restiktiv (stavning?) med att vara folk till lags, än vad jag är =)
Mmm... men bortse inte från "kolla-va-ja-har-faktorn". ;-)
Har ja berättat om min nya kamera förresten?
Skicka en kommentar