söndag, november 30, 2008

Att leva med en motsats

Men det kanske är det som är grejen.
Att man står ut med varandra för att den andre är en motsats i väldigt många fall.

Janne och jag är generellt väldigt lika på ytan, men när man skrapar bort den så framträder motsatsen. Ofta, nästan jämt faktiskt, så lever vi i harmoni och jämlikhet och slipper diskutera saker pga Motsatsen. Utom nu när det är jul...

Exempel:

Jag vill ha: Lussebullar, pepparkakor, knäck, julskinka, sill, ägg, lax, god potatis som inte är endast kokt, hundra adventsljus, några fler ljus för säkerhetsskull, samt jättemycket granris och ljusslingor ute.
Janne vill ha: skinka och sill. Och julgran möjligen.

Jag vill: gå på så många julskyltningar och julmarknader som möjligt, bara för att det är mysigt.
Janne vill: Sitta i soffan och möjligen dricka glögg.

Jag vill: fundera redan i augusti vad man ska köpa i julklapp till folk, samt att begreppet Önskelista är ett nyckelord i sammanhanget.
Janne vill: gärna inte prata om eländet förrän veckan innan jul, samt "är nöjd med att få vara med sin familj" på julen.
Och DET borde man ju bli smickrad av, men istället får man ångest för att han är så jäkla from. Det är JAG som är den fromma i den här familjen!!!!!!!!!

Det är inte utan att denna Motsats, tar lite udden av den julstämning som jag själv har börjat bygga upp, och som är halva grejen egentligen med hela december.

Men jag låter mig icke nedslås, jag kämpar för en julig jul även detta året, och skam på torra land om jag inte ska lyckas även i år =)
Mer jul åt folket och frid på jorden åt människor som han älskar!
Eh.. en liten sammanblandning där, mitt i upphetsningen....

Glad advent! Eller typ så =)

2 kommentarer:

Britt-Marie sa...

*ler*....ja, det är sånt som är livet/äktenskapet m.m.
Men det är kanske det som blir lite spännande -- jämkningen!
Jag tror nog att du får en julig jul och att Janne får en lugn och enkel jul och mixen kommer att vara outstanding!

Lycka till och glad advent!
*kram*

Unknown sa...

Nu när tiden för julpynt är inne så stressar vi på, medans männen tycker att det är fint ;) Speciellt de saker de fick äran att sätta upp..... Annars så är det inget viktigt för dem tror jag.... har samma problem här. Men jag jular på så han får bara hänga med, och han gillar det tror jag.

Juliga kramar