tisdag, december 02, 2008

Helt fantastiska saker!!!

Dagen har bestått av några smakupplevelser som jag bara MÅSTE dela med mig av:

1) Gourmetsalt från Falk Salt.
Citrus har jag provat. Finns även med Chili och andra smaker som lät något skummare, men som säkert är lika fantastiska.
Jag menar, man kan ha det till ALLT, och till och med sånt som inte nödvändigtvis behöver smaka citrus. Det blir lika bra ändå!!! Men på fisk är ju den här med citronsmak helt makalös.
Try it!

2) Mjuk chokladkaka - recept:
50 g smör - smält i panna med tjock botten.
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap.
Skicka i det i kastrullen och låt koka utan lock tills kulprovet är hyfsat segt.
Hacka upp 100 g mörk choklad och rör ner tills denna har smält.
Häll upp i form, typ 20x20 cm, och låt stelna, gärna i kyl. Skär sedan bitar.
Jag smaksatte dessutom min med vaniljarom. Men jag menar, Mintarom, citronskal, ingefära, kaffe, whatever! Det blir säkert lika fantastiskt gott som med vaniljen.
Jag kommer ALDRIG mer att göra tråkig knäck och äcklig ischoklad!!!!!!!!!!!

3) Kärleksmums
Eller Kramforskaka eller Kramforsluder eller Chokladkaka med kräm på, eller kalla det vad ni vill. Om man har grovhackade chokladbitar (mörk choklad företrädesvis) i själva smeten när man gräddar, så tar man kakan till oanade höjder. Try it!!!!
Finns att prov-äta på Tant Anki och Fröken Sara i Sundsvall, ett fik med krav-/rättvis-touch på käket och godsakerna.

Ja det var det.
Nu ska jag sätta mig och drömma om mina nya smakupplevelser =)

Ps: försök och håll vikten med dom här tipsen ni!!! Lycka till!!!

2 kommentarer:

Britt-Marie sa...

Jag bara undrar...hur kan något så gott som Kärleksmums, du underbar kaka, kallas något så vidrigt som Kramforskaka...?? Kommer namnet från platsen själv, platsen som Gud har glömt för länge sen?

Ska testa din mjuka chokladkaka ju, verkar suvve! Ett extratips -- finhacka lakrits-käck i den, så blir det en underbar lakritshistoria!

Helene sa...

Det verkar som om det finns flera gottegrisar ute i bloggdjungeln än jag!

Härligt med ett fik som serverar rättvisemärkt=10 poäng.

//Helene